Travian Answers

Lad os begynde med dit spørgsmål

Søg efter besvarede spørgsmål

For at finde et svar skal du først vælge en overordnet kategori og dernæst vælge underkategorier indtil du finder frem til dit svar. Hvis du ikke finder det svar du søger vil du kunne kontakte os direkte.

Jeg har et spørgsmål om...

Flere detaljer:

Søg via. oversigt

Foretrækker du at søge via en normal sideoversigt sådan som du kender det fra dine foretrukne internetsider? Det er ikke noget problem, du kan bruge Answers oversigtsnavigation til at finde dit svar.

At forhindre erobringer

Spillere har ofte problemer med at forsvare deres landsby fordi de ikke ved hvordan de skal gøre eller fordi de reagerer for sent. Med et godt forsvar kan en spille gøre stor skade på en angriber og endda forhindre en erobring.

Forholdsregler

Spioner
Spioner er ofte undervurderede men de er meget billige og kan tit forhindre angreb. En spiller der leder efter et offer som han/hun kan overtage landsbyer fra kan miste lysten til at forsøge sig med angreb på dig hvis hans/hendes spioner ikke er succesfulde i et angreb på din landsby. Selv hvis angriberens spiontogt imod dig er succesfuldt så vil du få besked om at du er blevet spioneret hvis du har tilstrækkeligt mange spioner stående i din landsby.

Bymur / Palisade / Jordvold
Denne forsvarsbygning forøger forsvarsværdien på tropper i landsbyen med op til 81% (for at se de præcise værdier kan du se på siderne for de respektive bygninger). Med denne bonus kan selv en lille defensiv hær gøre stor skade på en angriber.

Alliance
En god alliance kan ikke alene afskrække fjender fra at angribe i første omgang, en god alliance kan også hjælpe dig med forsvar hvis du skulle blive angrebet. Diplomati er vigtigt!

Fester
Hvis det er muligt bør alle landsbyer have et Rådhus trin 10 så du altid kan starte en stor fest og dermed svække byforvalteres effekt til din fordel. Derudover giver festerne dig også kulturpoint så du hurtigere kan få flere landsbyer.

Analysér angreb

Der findes tre typer af angreb:

  • Plyndringer

    Disse angreb laves oftest med hurtige tropper for at overraske forsvareren.

  • Fake-angreb

    Bruges ofte i kombination med erobringsangreb for at forvirre forsvareren så han/hun har svært ved at se hvilke angreb der er ægte.

  • Erobringsangreb

    Erobringsangreb laves ofte i flere bølger der indeholder katapulter og rambukke hvilket gør at denne type angreb ofte har en lang rejsetid til sit mål.

Din hærs hastighed afhænger af den langsomste enhed der er med. Katapulter er nødvendige for at kunne overtage en landsby (ved at ødelægge palads eller residens), men de er også de langsomste enheder for alle folkeslag. Når du ser et indkommende angreb kan du se hvor angrebet kommer fra ved at se i din forsamlingsplads og så beregne hvilke troppetyper der er med i angrebet. Du kan bruge denne side til at beregne afstande og hastighed. Da du skal lave beregningen straks efter angrebet er afsendt for at kunne lave en korrekt beregning er aktivitet en meget vigtig faktor.
Derudover så er flere bølger et typisk tegn på et erobringsforsøg men husk at der kan være tale om fake-angreb. Se også på den landsby er er under angreb. En landsby på 300 indbyggere vil oftest ikke være mål for en erobring (selvom det kan ske, især hvis det er en 9 eller 15 crop landsby). Landsbyer med et højt indbyggertal eller en strategisk landsby som for eksempel den landsby hvor du bygger din angrebshær i er altid sandsynlige mål.

De bølger der oftest set i forbindelse med en erobring er: en cleaner der fjerner fjendens forsvar (i de fleste tilfælde også eventuel mur), efterflugt af katapulter (til at ødelægge palads eller residens) og dernæst byforvaltere ( til at sænke landsbyens sammenhold). Dette scenarie er det mest almindelige ved erobringer af landsbyer. Nogle gange bliver bølgerne sammensat til færre bølger eller der kan være flere bølger med fakes eller cleaner. Angriberen vil også forsøge at planlægge sin erobring indenfor få sekunder således at selve erobringen går meget stærkt inden forsvareren kan nå at indhente ekstra forstærkninger til forsvaret.

Forsvarsstrategier

Forsvarere har en række forskellige måder at reagere på afhængigt af situationen.
Først og fremmest, selvom situationen virker håbløs så kan du med den rette strategi gøre stor skade på angriberen og lære værdifulde ting så du er bedre stillet næste gang en spiller forsøge at erobre en af dine landsbyer.
Husk altid at angriberen har lært sin strategi igennem erfaring ved at forsøge at erobre andre landsbyer. Hvert indkommende angreb hos dig er en mulighed for at du kan forbedre dine defensive strategier!

Muren
Denne strategi handler om at fylde din landsby op med så mange forsvarstropper som muligt og håbe at du kan samle nok til at knuse angriberens hær. Husk at du bør have en god blanding i dit forsvar så du kan forsvare dig imod både kavaleri og infanteri.
Forsvarstropperne bør være i landsbyen før det første angreb rammer dig. Som forsvarer har du den fordel at du kan samle forsvarstropper fra mange landsbyer og stille dem samlet og derved lave en solid forsvarsstyrke. En angriber har ikke denne mulighed. Du bør skrive beskeder til din alliance og dine venner og låne forsvar af dem, husk at de skal sende korn med også så tropperne ikke sulter.

Bølgebryder/Wavebreak
Denne strategi kan være meget effektiv men også svær. Især imod dygtige angribere. Hvis du lykkes med denne taktik kan du dog forsvare dig med kun ganske få tropper. Hvis du er usikker på denne strategi kan du kombinere den med en forsvarsmur i første omgang for at være på den sikre side.
I denne strategi ignorerer man cleanerbølgen og timer sit forsvar til at blive sat ind lige efter cleanerbølgen men før efterfølgende bølger med katapulter i. Det betyder at du nok vil miste lidt råstoffer, måske et par bygninger og lidt tropper.
Husk at angriberen måske kan få en af sine allierede til at indsætte en ekstra cleanerbølge eller hans bølger kan ligge så tæt at det er umuligt at indsætte forsvar imellem dem.

Forsvar med fester
I denne strategi bruger du store fester til at forsvare dig. Store fester nedsætter effektiviteten på de byforvaltere som en fjende sender imod dig. Hvis angriberen sender for få byforvaltere vil landsbyens sammenhold ikke blive sænket til 0% og vil ikke blive erobret. Angriberen vil så være nødt til at sende flere byforvaltere afsted hvilket kan købe dig ekstra tid til at samle forsvar sammen. Denne strategi er risikabel da en erfaren angriber ofte vil sende flere byforvaltere end nødvendigt for at være sikker på at landsbyen bliver erobret i første forsøg.

Kontra-angreb

  • Stjæle korn

    Når du opdager et indkommende angreb der først ankommer flere timer senere kan du prøve at angribe den landsby der angriber dig for at stjæle værdifuldt korn. Hvis det lykkes for dig at stjæle korn eller at ødelægge et kornkammer, risikerer angriberen at nogle af hans tropper vil sulte ihjel inden de når frem.
    Du kan også få en allieret der ligger tættere på din fjende til at iværksætte kontra-angreb så du fremskynder at din fjendes tropper sulter og han/hun dermed mister flere tropper. Med denne strategi er det vigtigt at angriberen logger af når han sender sit angreb imod dig eller at han/hun ikke har tid nok til at samle en forsvarsmur til at forsvare sin landsby.

  • Erobre den landsby der angriber dig

    n erobring af den landsby der angriber dig vil ikke alene sætte en øjeblikkelig stopper for angrebene imod dig, det vil også gøre alvorlig skade på angriberen på længere sigt. Hans tropper og landsby vil være væk. Desværre så er denne strategi ofte ikke en mulighed til at standse erobringsforsøg fordi du ikke vil have nok tid da dine tropper som regel har samme rejsetid til din fjende som hans har til din landsby. Du kan dog være heldig at have en allieret der ligger tættere på din fjende og dermed føre denne strategi ud i livet med succes.

Tilbage-erobring

  • Ødelægge angrebshæren

    Med denne strategi lader du angriberen erobre din landsby men lige efter erobringen ankommer du med din egen angrebshær og smadrer fjendens angrebshær der stadig står i landsbyen. Sammen med din angrebshær sender du en senator/høvding/stammefører så du tilbage-erobrer landsbyen. På den måde mister angriberen ikke alene landsbyen men også sin angrebshær. Du skal dog ankomme hurtigt efter fjenden har erobret din landsby da han/hun ellers vil have flyttet sin angrebshær samt måske genopbygget residens eller palads.
    Husk at angriberen kan have sendt forsvarstropper med i sin sidste bølge til at forsvare landsbyen indtil han/hun kan nå frem med mere forsvar.
    Sidst men ikke mindst så er det en rigtigt god ide at genopbygge residens eller palads straks efter din tilbage-erobring fo hurtigt at få sammenholdet i landsbyen op igen.

  • Fjendens selvudslettelse

    Denne strategi er en slags variation af den foregående strategi. Den kan kun gennemføres hvis du har tid nok til at ødelægge din egen residens eller palads og dernæst sænke landsbyens sammenhold til under 20%. Når dette er gjort vil angriberen kunne erobre landsbyen men den første bølge med senator/høvding/stammefører vil erobre landsbyen og alle bølger der kommer efterfølgende vil ramme ind i sin egen offensive hær der allerede står i landsbyen. Dette kan være altødelæggende for angriberen. Tip: da du allerede selv har ødelagt residens eller palads vil fjenden ramme en af dine andre bygninger!

Drag fordele af fjendens fejl

I mange tilfælde så er det måske ikke en professionel spiller du har med at gøre og selv hvis det er, så er der ingen som er perfekte. Alle fejl din fjende begår bør udnyttes til fulde uanset hvem der angriber dig. Hver eneste chance du får for at forhindre eller forsinke en erobring er til din fordel.

Fake-angreb
Følgende kan være tegn på at et angreb er fake:

  • Enkelte angreb imod mindre vigtige landsbyer (fra angriberens synspunkt!) mens der er mange angrebsbølger imod en anden landsby.
  • Meget forskellige ankomsttider på hvornår angrebene rammer.
  • Almindelige angreb med hurtige tropper

Samarbejde imellem allierede
Hvis angriberen får hjælp af sine allierede så kan du være ret sikker på at de vil have sendt enten ekstra cleanere eller bølger med katapulter, især hvis angriberen er svag alene. Men vær opmærksom på at angriberens allierede også godt bare kan hjælpe deres allierede ved at sende en masse fake-angreb imod dig!

Forhold du ikke har indflydelse på
Desværre så kan tekniske problemer forsinke eller helt ødelægge dine planer fra tid til anden:

  • Lag

    Lag opstår fra tid til anden på en server der er overbelastet af for mange hændelser på kort tid. Dette vil sløve bearbejdningen af forespørgsler i alt fra få sekunder til flere minutter. Dette vil gå udover både angriber og forsvarer på lige fod og kan ødelægge enhver plan så eksempelvis katapulterne ankommer før cleaneren gør.

  • Servernedbrud

    Et totalt servernedbrud er meget sjældent men kan være altødelæggende hvis det sker på det "forkerte" tidspunkt. Et nedbrud kan gøre at angriberen knapt kan sende sine katapulter og dernæst ikke kan sende yderligere fordi serveren er utilgængelig. Dette kan også gå udover forsvareren fordi han/hun ikke vil kunne indhente det nødvendige forsvar.


Er dit spørgsmål blevet besvaret tilfredsstillende?

Ja   Neutral   Nej