Travian Answers

Lad os begynde med dit spørgsmål

Søg efter besvarede spørgsmål

For at finde et svar skal du først vælge en overordnet kategori og dernæst vælge underkategorier indtil du finder frem til dit svar. Hvis du ikke finder det svar du søger vil du kunne kontakte os direkte.

Jeg har et spørgsmål om...

Flere detaljer:

Søg via. oversigt

Foretrækker du at søge via en normal sideoversigt sådan som du kender det fra dine foretrukne internetsider? Det er ikke noget problem, du kan bruge Answers oversigtsnavigation til at finde dit svar.

Tropper - At lave og bruge tropper

Indeks

At lave forskellige typer af tropper

Brug af tropper

At lave forskellige typer af tropper

Denne side viser hvordan du kan uddanne de forskellige typer af tropper, hvor du kan uddanne dem og hvordan de bruges.

Basis tropper

En forsamlingsplads er nødvendig for kunne lave og bruge tropper og er også en forudsætning for at kunne bygge en kaserne.

Når du har en kaserne i din landsby kan du uddanne basis tropper.

Basis tropper
Legionnaire Legionære Romerske Tropper
Clubswinger Køllesvinger Germanske Tropper
Phalanx Falanks Galliske Tropper

Andre tropper – hvordan udforskning virker

For at kunne uddanne andre tropper skal du:

  • Bygge (udforske) forudsætninger for den specifikke troppetype.
  • Udforske troppetypen i dit akademi. Udforskninger er dyre. Detaljer for omkostninger og varighed kan findes i dit akademi.
  • Uddan dem i deres respektive bygning (forklares på denne side)

Bemærk: Udforskningen skal laves i hver landsby. Udforskninger i en landsby gælder ikke i andre landsbyer. Hvis landsbyen erobres er alle udforskniger tabt.

Andet infanteri - kaserne

Din kaserne er stedet hvor du kan bygge infanteri. Efter at have udforsket andre typer af infanteri i dit akademi, kan du uddanne dem i din kaserne.

Andre infanteritropper
Praetorian Prætorianer Romerske Tropper
Imperian Imperianer
Spearman Spydkæmper Germanske Tropper
Axeman Øksekæmper
Scout Spejder
Swordsman Sværdkæmper Galliske Tropper

Kavaleri - Stald

Ved at bygge en smedje får du adgang til at bygge en stald, der er den bygning du skal bruge til at uddanne alle former for kavaleri. Alt kavaleri har også en stald som forudsætning for at blive udforsket.

Når en kavalerienhed er blevet udforsket i dit akademi kan du uddanne den i din stald.

Kavaleri Tropper
Equites Legati Equites Legati Romerske Tropper
Equites Imperatoris Equites Imperatoris
Equites Caesaris Equites Caesaris
Paladin Paladin Germanske Tropper
Teutonic Knight Teutonrytter
Pathfinder Stifinder Galliske Tropper
Theutates Thunder Theutaterlyn
Druidrider Druiderytter
Haeduan Haeduaner

Belejringsvåben - Værksted

For at kunne uddanne belejringsvåben skal du først bruge et værksted.

Når det specifikke belejringsvåben er blevet udforsket i dit akademi, kan det uddannes i dit værksted.

  • Rambukke er de eneste troppetyper der kan ødelægge bymure.
  • Brandkatapulter og Katapulter er de eneste troppetyper der kan ødelægge bygninger. Det er nødvendigt at ødelægge palads eller residens for at kunne erobre en landsby.
Belejringsvåben
Battering Ram Rambuk Romerske Tropper
Fire Catapult Brandkatapult
Ram Rambuk Germanske Tropper
Catapult Katapult
Ram Rambuk Galliske Tropper
Trebuchet Katapult

Udvidelsestropper

Der findes to forskellige troppetyper, der kan bruges til at udvide dit rige:

Bosættere:

  • De kan grundægge nye landsbyer på tomme felter. Nye landsbyer har kun en hovedbygning ligesom dengang du selv startede med din første landsby.
  • Bosættere SKAL IKKE udforskes for at kunne blive uddannet.

Byforvaltere (senator, stammefører, høvding)

  • De kan bruges til at sænke sammenholdet i andre landsbyer og derved erobre dem.
  • Byforvaltere skal først udforskes i dit akademi. Udforskning af byforvaltere er MEGET dyrt. Sørg for at læse nedenfor inden du udforsker dem.

Bosættere og byforvaltere uddannes i dit palads eller din residens.

I en residens kan du uddanne 3 bosættere ELLER 1 byforvalter ved trin 10, og igen ved trin 20. I dit palads er det ved trin 10, 15 og 20.

For at se hvor mange udvidelser du har brugt (såvel som allerede uddannede udvidelsestropper du måtte have), kan du kigge i punktet ”Udvidelser” i dit palads eller din residens i en landsby.

Udvidelsestropper
Senator Senator Romerske Tropper
Settler Bosætter
Chief Stammefører Germanske Tropper
Settler Bosætter
Chieftain Høvding Galliske Tropper
Settler Bosætter

Brug af tropper

Alle tropper har deres egne angrebs og forsvarsværdier. De har alle forskellige formål og bør bruges som sådan.

Yderligere har hver landsby et grundforsvar. Dette betyder at selv uden forsvarstropper kan en landsby dræbe angribende tropper. Dette grundforsvar påvirkes af residens/palads, bymur, jordvold, palisade samt moralebonus.

Forsvar

Nogle tropper (Legionær, Prætorianer - Romerske tropper; Spydkæmper, Paladin - Germanske tropper; Falanks og Druiderytter - Galliske tropper) anses som forsvarstropper. De er de bedste til at forsvare deres respektive folkeslag. Nogle er bedre til at forsvare imod infanteri, andre er bedre imod kavaleri. At have en blanding af begge slags er oftest det mest sikre, så du dermed undgår at være for svag i forsvaret overfor en bestemt troppetype.

Ved angreb vil alle tropper der befinder sig i landsbyen deltage i forsvaret af byen. Du kan hjælpe andre landsbyer med at forsvare (dine landsbyer eller allieredes landsbyer) ved at sende tropper som opbakning til dem. Du skal bare sikre dig at de ankommer før angrebet. At samle meget forsvar før et stort angreb er en god måde at forsvare sig på hvis man vil minimere tabene blandt de forsvarende tropper.
Du kan hjemkalde dine opbakninger ved at trække dem hjem fra din forsamlingsplads.

Troppers rustning kan opgraderes i smedjen i den landsby tropperne er uddannet i, dette forøger deres forsvarsstyrke.

Angreb

Nogle troppetyper (Legionær, Imperianer, Equites Imperatoris, Equites Caesaris - Romerske tropper; Køllesvinger, Øksekæmper, Teutonrytter - Germanske tropper; Sværdkæmper, Theutaterlyn og Haeduaner - Galliske tropper) anses som angrebstropper. De kendetegnes ved at være stærkere i angreb end hvis de skal forsvare.

Troppers våben kan opgraderes i smedjen i den landsby tropperne er uddannet i, dette forøger deres angrebsstyrke.

Angreb kan gøres på to forskellige måder.

Plyndringstogt

Plyndringstogter bruges som regel når formålet er at stjæle råstoffer. De angribende tropper laver et hurtigt angreb og tager afsted igen med alle de råstoffer de kan bære.

Plyndringstogter kan også bruges hvis formålet er at skade forsvaret lidt uden selv at miste for mange tropper. Som for eksempel et angreb der svækker forsvareren umiddelbart før der kommer flere angreb samme sted.

De bedste plyndringstropper:

Køllesvingere bliver ofte også anset som fremragende plyndringstropper fordi de er billige at uddanne hvilket gør det muligt hurtigt at indtjene deres uddannelsesomkostninger, på den måde får spilleren hurtigt sin investering tilbage. De er også relativt stærke i angreb hvilket gør dem brugbare til at fjerne forsvarstropper som er uddannet imellem plyndringerne.

Selvom Paladineren ikke er en angrebstrop, så er deres plyndringsevner næsten på højde med Theutaterlynene. Som alle andre kavaleritropper kan de bruges tidligt i spillet til at gøre det af med nogle stakkels Køllesvingere der ikke aner hvordan man skal forsvare sig imod kavaleri.

Almindelige angreb

Almindelige angreb (ikke plyndringstogt) kan også bruges til at stjæle råstoffer. Men, hvis der er forsvarende tropper vil et almindeligt angreb medføre større tab for begge sider.

Almindelige angreb

  • udkæmpes indtil en af de to hære er døde
  • at befri venligtsindende tropper der er fanget i fælder (såfremt mindst 1 af de angribende tropper overlever)
  • kan ødelægge mure og/eller bygninger (med rambukke og/eller katapulter)
  • kan sænke en landsby's sammenhold og erobre den (med en byforvalter)

Mure kan give en god defensiv bonus. Hvis man bruger rambukke kan du skade muren og dermed svække forsvaret under dit angreb hvilket medfører færre tab for angiberen. Brug af rambukke kan sågar være forskellen på et ydmygende nederlag og en storslået sejr. Jo flere rambukke, des hurtigere bliver muren ødelagt.

Hvordan byforvaltere fungerer i erobringer er forklaret i detaljer på denne side "Erobringer af landsbyer".

Spionage

Spioner (Romere: Equites Legati, Germanere: Spejder, Gallere: Stifinder) kan bruges til at spionere imod fjender og til at forsvare sig imod fjendtlig spionage.

Spioner kan sendes ud for at spionere på en fjendes landsbyer og prøve at indsamle oplysninger om enten:

  • Forsvarstropper og råstoffer
  • Forsvarstropper og forsvarsværker (Mur trin, Gemmested trin og Residens/Palads trin)

Hvis forsvareren har spioner nok i landsbyen, vil nogle af de angribende spioner dø og forsvareren vil vide at der er blevet spioneret. Hvis mindst en af de angribende spioner overlever, vil angriberen få de forespurgte informationer med sig.

 For at kunne opdage forsøg på spionage i dine landsbyer er det anbefalet at du mindst har nogle få spioner (5-30) stående i hver landsby. Det anbefales også at du har mange spioner stående i dine vigtige byer (som for eksempel 15 croppere, hovedby, offensive byer, …). Du ønsker ikke at fjenden sender spioner imod dig og uden videre kan indsamle oplysninger om din styrke.


Er dit spørgsmål blevet besvaret tilfredsstillende?

Ja   Neutral   Nej